Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem życia człowieka. Wynika z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności. Odpowiednio dobrana aktywność ruchowa sprzyja prawidłowemu rozwojowi ciała i zachowaniu zdrowia. Ruch kształtuje mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną. Aby przyniosła odpowiednie efekty, powinna być systematyczna.
Ogólny cel programu: wytworzenie u uczniów nawyku utrzymania prawidłowej postawy i umiejętne stosowanie go w życiu.
Cele szczegółowe:
-
Objęcie działalnością korekcyjną dzieci w grupach dyspanseryjnych:
a) płaskostopie
b) skrzywienie kręgosłupa
c) boczne skrzywienie kręgosłupa:
– plecy okrągłe, plecy wklęsłe, plecy wklęsło-okrągłe.
- Uświadomienie dziecku jego defektu i konsekwencji wynikających z wystąpienia wady postawy.
- Wyeliminowanie ewentualnych kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych (pogadanki indywidualne i grupowe).
- Uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wystąpienia wad postawy oraz wskazań i przeciwwskazań (pogadanki indywidualne i zespołowe).
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe mające na celu harmonijny rozwój fizyczny oraz wzmożenie wydolności dziecka i sprawności fizyczno-ruchowej.
- Nauka umiejętności skorygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych, a następnie globalnych, rozciągnięcie grup mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych.
- Ćwiczenia specjalne hamujące określoną wadę postawy.
- Kształtowanie odruchu – nawyku prawidłowej postawy.
- Wyrabianie wytrwałości posturalnej, tj. zdolności do długotrwałego utrzymywania skorygowanej postawy poprzez ćwiczenia wyprostne (ćwiczenia elongacyjne).
- Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach, zbliżonych do warunków życia codziennego (automotywacja), bez udziału świadomości.
- Ćwiczenia oddechowe:
– nauka prawidłowego oddychania w trakcie wykonywania ćwiczenia,
– zwiększenie pojemności życiowej płuc,
– oddychanie brzuszne i piersiowe,
– zwiększenie wentylacji płuc.
- Kontrola oceny postawy ciała dzieci z grup dyspanseryjnych.
- Współpraca z lekarzem ortopedą, pielęgniarką, wychowawcą, rodzicami i opiekunami.
- Higiena osobista ucznia.
- Nabywanie wiedzy i umiejętności społecznych.
- Rozwijanie zainteresowań i zdolności.
- Poszerzanie umiejętności społecznych.
- Podnoszenie zdolności komunikacyjnych.
- Poprawa tempa pracy i umiejętności koncentrowania się na zadaniu.
- Budowanie pozytywnej samooceny i adekwatnego poczucia własnej wartości ucznia.
W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia prowadzi mgr Kostko Karolina.