Rok szkolny 2023/24
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dla uczniów klasy V
Nadrzędnym celem zajęć jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniów.
Cele główne:
- pomoc uczniom w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności,
- umożliwienie dzieciom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania,
- budowanie samooceny uczniów,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych,
- przywrócenie prawidłowych postaw uczniów wobec dalszego procesu nauczania,
- poszerzanie umiejętności społecznych,
- podnoszenie zdolności komunikacyjnych,
- integracja uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi.
Podczas zajęć dąży się do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno- motorycznych poprzez:
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- usprawnianie sprawności manualnej i grafomotorycznej,
- doskonalenie techniki i tempa czytania,
- przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu,
- kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się,
- ćwiczenia koncentracji uwagi,
- usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej,
- usprawnianie analizy i syntezy słuchowej, percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowej.
W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia prowadzi mgr Ewa Giełda.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu lub szkole. Zajęcia dedykowane są głównie dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój. Grupa, w której odbywają się zajęcia powinna być niewielka, najbardziej pożądana to kilkuosobowa, do pięciu osób, gdyż mała liczebność podnosi efektywność zajęć.
Stosuje się tu różne formy i metody pomocy, urozmaicone wieloma grami edukacyjnymi, programami komputerowymi i podłogą multimedialną.
Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych poprzez:
– ćwiczenie poprawy koncentracji uwagi na danej czynności, spostrzegawczości,
– ćwiczenie poprawy pamięci i logicznego myślenia,
– doskonalenie sprawności ruchowej,
– polepszanie funkcji wzrokowej wraz z funkcją orientacji przestrzennej,
– usprawnianie funkcji słuchowej,
– doskonalenie sprawności manualnej,
– kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
– poprawę umiejętności czytania,
– usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej,
– doskonalenie umiejętności pisania,
– poprawę umiejętności liczenia wraz z wykonywaniem średniej trudności działań matematycznych,
– ulepszanie umiejętności stosowania poprawnej ortografii.
Podczas zajęć korekcyjno – kompensacyjnych stosuje się również inne pokrewne elementy technik stymulujących rozwój umiejętności szkolnych dziecka, np.:
– elementy arteterapii,
– Kinezjologia Edukacyjna, metoda Dennisona,
– elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
– elementy Integracji Sensorycznej,
– metody relaksacyjne.