Koło edukacyjne
języka angielskiego klasy IV
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi
w Janowszczyźnie
rok 2020/2021
Ogólna charakterystyka programu:
Koło języka angielskiego dla klasy czwartej powstało w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej i wychowawczej szkoły, opanowania podstaw komunikacyjnych języka, zaznajomienia się
z systemem fonetycznym, poszerzenia wiedzy w zakresie sprawności kulturoznawczej oraz zmotywowania do dalszej nauki języka angielskiego. Zajęcia oparte będą na ćwiczeniach komunikacyjnych pozwolą spędzić uczestnikom czas wolny w sposób przyjemny
i pożyteczny. Cele te możliwe będą do osiągnięcia przez: pobudzające wyobraźnię ćwiczenia komunikacyjne, zajęcia w formie zabawy, integrację z wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na pozostałych lekcjach, przygotowanie do korzystania ze słowników i programów komputerowych.
Na zajęcia przeznaczona jest jedna godzina tygodniowo. Tematyka zajęć może zostać nieznacznie zmodyfikowana w zależności od zainteresowań i potrzeb uczniów.
Cele szczegółowe zajęć:
Sprawność słuchania
- stopniowe osłuchanie z dźwiękami i intonacją języka angielskiego,
- rozwijanie umiejętności rozumienia poleceń nauczyciela i reagowania na nie,
- rozwijanie umiejętności słuchania w celu zrozumienia sytuacji,
- rozwijanie umiejętności rozumienia kontekstu,
- rozwijanie umiejętności wybierania szczegółowych informacji z tekstów.
Sprawność mówienia
- zachęcanie do swobodnej wypowiedzi,
- kształtowanie poprawnej wymowy i intonacji,
- wyrabianie nawyków językowych przez powtarzanie chóralne i indywidualne.
Sprawność czytania
- rozwijanie umiejętności czytania na głos,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania słów i kojarzenia ich z wymową,
- rozwijanie zamiłowania do czytania dla przyjemności.
Sprawność pisania
- rozwijanie umiejętności pisania pojedynczych zdań i krótkich tekstów,
- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi pisemnych.
Tematyka programu jest oparta na treściach podstawy programowej nauczania języka obcego nowożytnego dla II etapu edukacyjnego oraz wzbogacona o treści kulturowe krajów anglojęzycznych.
- Praktyczna nauka korzystania ze słownika polsko-angielskiego i angielsko-polskiego.
- Zawieranie znajomości.
- Szkoła – system edukacji, przedmioty szkolne.
- Zwyczaje kulinarne – zamawianie jedzenia.
- Udzielanie wskazówek.
- Halloween.
- Bonfire Night.
- Sporty charakterystyczne dla Wielkiej Brytanii.
- Zwyczaje Bożonarodzeniowe.
- Zgadnij, kto to? – Opisywanie ludzi.
- Zimowe formy aktywności.
- Walentynki – pisanie wiersza.
- U lekarza.
- Opisywanie pogody.
- Regiony w Wielkiej Brytanii – Anglia, Walia, Szkocja, Irlandia.
- Recykling.
- Wizyta w Buckingham Palace.
- Zwyczaje Wielkanocne.
- Popularne zawody.
- Ćwiczenia kształcące umiejętność słuchania.
- Muzyka.
- Pisanie pocztówek.
- Czas present continuous.
- Kalendarz: dni, miesiące, lata, daty.
- Nazwy miejsc w mieście.
- Państwa i narodowości.
- Czasownik „have got”.
- Wskazywanie drogi.
- Stopniowanie przymiotników.
- Pisanie listu do przyjaciela.
Metody nauczania.
a) Metoda TPR (metoda Reagowania Całym Ciałem) – jest bardzo przydatna w pracy
z młodszymi dziećmi gdyż wykorzystuje ruch w nauce języka. Zakłada ona, że uczniowie pokazują zrozumienie nauczyciela ruchem lub gestem, a nauczyciel wspomaga swoje polecenia językiem ciała.
- b) Metoda Komunikacyjna – dzieci uczą się poprzez możliwość komunikowania się
z nauczycielem w języku angielskim w realnych, zaistniałych na zajęciach sytuacjach. - c) Metoda audiolingwalna – jest bardzo często wykorzystywana w nauczaniu na poziomie początkowym. Przydatne okazuje się powtarzanie za wzorem chóralne i indywidualne, wielokrotne powtarzanie wyrażeń, zwrotów, słów i zdań oraz uczenie się na pamięć wierszyków, rymowanek i piosenek. Metoda ta rozwija zarówno sprawność słuchania, jak
i mówienia. - d) Gry i piosenki – okres beztekstowy bazuje głównie na tej formie zapamiętywania języka. Wprowadzając ćwiczenia w postaci gier przypominamy dzieciom ich zabawy i sprawiamy, że zajęcia są bardziej atrakcyjne.
- e) Opowiadanie historyjek lub czytanie bajek- wprowadza atmosferę koncentracji
i słuchania. Bajki służą rozwijaniu rozumienia tekstu słuchanego. - f) Drama- polega na odgrywaniu lub improwizowaniu scenek. Metoda ta jest ważna w pracy z dziećmi, ponieważ działa na wyobraźnię, uczy współpracy z innymi, pracy w grupie
i komunikacji. - g) Zajęcia plastyczne są istotnym elementem pracy w nauczaniu zintegrowanym. Ułatwiają poznanie języka i służą utrwalaniu słownictwa. Tego typu ćwiczenia wykorzystują naturalną aktywność dzieci i umożliwiają uczenie się przez działanie.
Formy pracy: praca w całej grupie uczniów kierowana przez nauczyciela, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach.
Pomoce naukowe i środki nauczania: magnetofon, płyty, kserokopie, plakaty, plansze, mapy, duże ilustracje, zabawki, materiały autentyczne, np. zdjęcia, przybory i materiały plastyczne, słowniki obrazkowe, zestawy gier i zabaw językowych, mata do kodowania, ozoboty, komputer z dostępem do Internetu.
Edyta Płocharczyk
You must be logged in to post a comment.