Terapia logopedyczna
Grupa Bączki
1×45 minut tygodniowo
Cele główne:
- Rozwijanie mowy czynnej i biernej.
- Doskonalenie kompetencji komunikacyjnej.
- Poprawa motoryki dużej i małej.
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych
- Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa (mowa czynna i bierna).
- Doskonalenie pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
- Ćwiczenia umiejętności grafomotorycznych.
- Pozytywne wzmacnianie dziecka, pomoc w radzeniu sobie z emocjami i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych.
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
– „kląskanie” językiem o podniebienie twarde,
– dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej żuchwie,
– unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,
– głośne wymawianie głoski ,,a” z jednoczesnym unoszeniem języka do wałka dziąsłowego,
– kilkakrotne uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,
– wielokrotne wymawianie sylaby ,,da” z głoską ,,d” realizowaną dziąsłowo
– lizanie podniebienia przy otwartych ustach,
– wypychanie językiem policzków,
– szybkie zmienianie układu ust „uśmiech” – „ryjek”,
– utrzymywanie na wargach zwiniętych w „ryjek” kółeczka z cienkiego drucika, podczas wykonywania ćwiczeń manualnych (chodzi o odwrócenie uwago od wykonywanego ruchu warg, by ćwiczona czynność wykonywana była automatycznie),
– wykonywanie ruchów imitujących gwizdanie i cmokanie,
– zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie,
– parskanie,
– półuśmiech-odciąganie na przemian kącików warg,
– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem
– ćwiczenia z rurką (przenoszenie kawałków papieru),
– ziewanie,
– opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze,
– wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi,
Ćwiczenia kompetencji komunikacyjnych:
– rozwijanie zabawy wymagającej interakcji z innymi,
– zwracanie uwagi na kontakt wzrokowy,
– rozwijanie naśladownictwa dźwiękowego,
– kierowanie komunikatów zaczynających się imieniem dziecka,
– nauka zwracania się o pomoc z wykorzystywaniem prostych gestów,
– rozwijanie mowy czynnej i biernej
Usprawnianie kompetencji społecznych:
– rozwijanie emocji: rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych, wyrażanie emocji przez gesty, mimikę twarzy, odpowiednie reagowanie na różne sytuacje, wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi, nauka panowania nad emocjami, radzenie sobie ze stresem, relaksacja,
–uczenie i wzmacnianie komunikacji niewerbalnej: kontakt wzrokowy, rozpoznania mowy ciała,
– usprawnianie umiejętności społecznych (zawieranie znajomości, słuchanie, pytanie, odmawianie, inicjowanie rozmowy),
– ćwiczenia zachowania w różnych sytuacjach społecznych (dostosowanie zachowania do zachowań innych osób, miejsc, sytuacji, przestrzeganie zasad i norm społecznych, nauka rozumienia i respektowania potrzeb innych osób).
Ćwiczenia rozwijające słownik czynny i bierny:
– rozwijanie mowy poprzez nazywanie i wskazywanie przedmiotów i nazw na obrazkach, w otoczeniu,
– oglądanie obrazków i opowiadanie ilustracji,
– gry i zabawy ortofoniczne.
Ćwiczenia sprawności grafomotorycznej:
– kolorowanie, rysowanie,
– nawlekanie,
– rysowanie po śladzie,
– zamalowywanie konturów,
– zabawy zręcznościowe.
You must be logged in to post a comment.