• Integracja Sensoryczna

Rok szkolny 2023/24

Zajęcia z integracji sensorycznej prowadzone są przez wykwalifikowanych terapeutów :

  • mgr Marta Chitruszko,
  • mgr Izabela Eichler – Macutkiewicz,
  • mgr Magdalena Kaczyńska.

Celem każdej terapii SI jest poprawienie codziennego funkcjonowania dziecka a tym samym jakości jego życia. Terapia Integracji Sensorycznej odbierana jest przez dzieci jako zabawa. Terapeuta prowadzący zajęcia „bawi się” z dzieckiem w określony sposób, dostarczając odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Poprzez odpowiednie, celowe pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz podawanie stymulacji na określone zmysły, terapeuta poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka.

Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców oraz informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom.

Terapeuci zajmujący się integracją sensoryczną mają bogatą wiedzę z zakresu neurobiologii. Dzięki temu podczas pracy z dzieckiem stymulują jego zmysły i usprawniają obszary deficytowe. Efektem ćwiczeń jest ograniczenie nadwrażliwości sensorycznej na niepożądane bodźce lub w przypadku obniżonej wrażliwości, zostaje ona pobudzona, dzięki dostarczaniu silnych sygnałów zmysłowych.

Zajęcia SI dostarczają dziecku kontrolowanej dawki doznań sensorycznych, których intensywność jest dostosowana do charakteru i nasilenia zaburzeń. 

 


Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców oraz informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Jednak są przypadki, w których proces rozwoju integracji sensorycznej nie przebiega w prawidłowy sposób. Terapeuci zajmujący się integracją sensoryczną mają bogatą wiedzę z zakresu neurobiologii. Dzięki temu podczas pracy z dzieckiem stymulują jego zmysły i usprawniają obszary deficytowe. Efektem ćwiczeń jest ograniczenie nadwrażliwości sensorycznej na niepożądane bodźce lub w przypadku obniżonej wrażliwości, zostaje ona pobudzona, dzięki dostarczaniu silnych sygnałów zmysłowych. Wykorzystywane są przedmioty o różnych fakturach, temperaturze, do wykonywania masażu. Dziecko huśta się w hamaku, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Wykonywany jest również trening słuchowy oraz węchowy. Najwspanialsze jest to, że zajęcia SI są odbierane przez dzieci jako świetna zabawa!

Komentowanie jest wyłączone.