• Hortiterapia

Rok szkolny 2023/24

 


HORTITERAPIA (ogrodolecznictwo)

 

Zajęcia są prowadzone w wymiarze: 1 godzina tygodniowo

Na zajęciach są realizowane następujące cele ogólne:

  1. Wspieranie rozwoju fizycznego i intelektualnego dzieci i młodzieży szkolnej
  2. Wykorzystanie bogactwa świata przyrodniczego oraz bodźców płynących z otoczenia naturalnego do wspomagania procesów nauczania, terapii i rehabilitacji dzieci i młodzieży.

Zarówno jak i cele szczegółowe:

  1. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na piękno otaczającej nas przyrody oraz na estetykę najbliższego otoczenia człowieka, jakim jest ogród przyszkolny czy przydomowy,
  2. Wdrażanie dzieci i młodzieży do pracy na rzecz wspólnego dobra poprzez wspólną pielęgnację szkolnego ogrodu,
  3. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości dzieci i młodzieży poprzez wskazywanie pozytywnych efektów wykonywanej pracy,
  5. Rozwijanie poczucia poszanowania pracy własnej i innych osób,
  6. Wykorzystanie właściwości roślin do wzbogacenia jakości życia dzieci i młodzieży poprzez wzbogacenie ich zasobów wiedzy i umiejętności, zasobów słownictwa, zasobów odbieranych bodźców z otoczenia,
  7. Poprawa kondycji fizycznej i odporności poprzez fizyczne prace w ogrodzie, spacery i przebywanie na świeżym powietrzu,
  8. Usprawnienie narządów wzroku, słuchu, smaku, ruchu, węchu poprzez wykorzystanie właściwości elementów przyrodniczych: barw, smaków, zapachów, faktury, plastyczności, wydawanych dźwięków,
  9. Rozwijanie kreatywności poprzez planowanie rodzaju pracy i jej etapów, wykorzystanie elementów przyrodniczych do tworzenia prac plastycznych.
  10. Rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności wyciągania wniosków z zaobserwowanych zjawisk lub wykonanych czynności,
  11. Rozwijanie zdolności manualnych poprzez wykonywanie precyzyjnych czynności,
  12. Rozwijanie zdolności społecznych poprzez wspólną pracę i wspólny wysiłek,
  13. Rozwijanie i utrwalanie nawyku zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania prac ogrodniczych i warsztatowych.

FORMY PRACY:

Indywidualna i grupowa

  • Forma czynna: aktywna praca fizyczna w zieleńcu i ogrodzie szkolnym, polegająca na wykonaniu określonych zadań związanych z uprawą i pielęgnacją roślin; Wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych
    i o tematyce przyrodniczej.
  • Forma bierna: obcowanie z przyrodą, polegające na spacerowaniu, odpoczynku
    w ogrodzie czy zieleńcu, wsłuchiwaniu się w dźwięki natury, rozpoznawanie zapachów, smaków, wykorzystanie materiałów multimedialnych, książek, prasy, gier w celu poszerzenia wiedzy o przyrodzie, roślinach, ogrodach.

METODY PRACY:

  • instruktaż,
  • ćwiczenia praktyczne,
  • pogadanka,
  • pokaz i obserwacja,
  • metody audiowizualne;
  • nauka przez zabawę

Komentowanie jest wyłączone.