Program doradztwa zawodowego
w Szkole Podstawowej w Janowszczyźnie
rok szkolny 2023/2024
1. Główne cele realizacji doradztwa zawodowego:
Celem zajęć jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania, przy wsparciu doradczym, decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji. Podczas zajęć ważne jest również dbanie o socjalizację i integrację uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi. Uczniowie potrzebują zachęty i pochwał za każde, nawet najmniejsze osiągnięcie. Ważne jest włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życie klasy, kontakt z innymi uczniami i znalezienie im odpowiednich ról w działaniach grupowych.
Cele szczegółowe:
1. Poznawanie własnych zainteresowań i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju.
2. Poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy.
3. Znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się. Wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
Cele terapeutyczne:
-
uczenie prawidłowych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, zdobywanie współpracy i wzajemnej pomocy,
-
uczenie przestrzegania reguł panujących na zajęciach,
-
kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy,
-
uświadomienie i akceptację mocnych i słabych stron, poznanie i nazywanie własnych uczuć,
-
stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesów.
Przewidziane w programie działania związane z doradztwem zawodowym są powiązane z treściami kształcenia ogólnego, co umożliwia uczniom dostrzeganie związków pomiędzy tym, czego się uczą, a swoją dalszą edukacją i karierą zawodową.
2. Formy realizacji zadań:
-
Diagnozowanie predyspozycji uczniów przez wychowawców oraz pedagogów.
-
Zajęcia przygotowujące uczniów do planowania ścieżki kariery zawodowej, z doradcą zawodowym.
-
Kształcenie umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych, ankiet, formularzy, na zajęciach lekcyjnych.
-
Stworzenie i udostępnienie bazy informacyjnej szkół ponadpodstawowych.
-
Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
-
Propagowanie idei wolontariatu poprzez wolontariat szkolny i jego opiekunów.
-
Udział w organizowanych dniach otwartych, targach edukacyjnych.
-
Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami i rodzicami.
3. Techniki pracy doradczej: plastyczne, wzmacniające myślenie krytyczne oraz strategiczne, kwestionariusze, wywiady, gry i zabawy.
4. Korzyści i przewidywane rezultaty wynikające z działań doradztwa zawodowego:
Uczniowie:
-
nabywają kompetencje niezbędne do rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych,
-
potrafią dokonać samooceny, określając swoje mocne strony i zainteresowania,
-
poznają, czym jest rynek pracy i świat zawodów, wymieniają różne grupy zawodów i podają czynniki wpływające na wybory zawodowe,
-
wyjaśniają trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy i potrafią dokonać autoprezentacji,
-
poznają zasady rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych,
-
uzasadniają potrzebę uczenia się przez całe życie,
-
określają, kim chcieliby zostać, opowiadają o swoich planach edukacyjno-zawodowych.
5. Zasady ewaluacji:
Efektem ewaluacji powinno być doskonalenie programu służące dostosowaniu go do potrzeb i możliwości uczniów, potrzeb szkoły czy lokalnego rynku pracy. Realizacja programu powinna być na bieżąco monitorowana.
Proponowane techniki analizy programu: analiza dokumentacji (dzienniki- tematy zajęć), analiza wytworów uczniów, obserwacja poziomu zaangażowania i motywacji, zachowań uczniów, rozmowa doradcza z uczniem.
Tematyka zajęć doradztwa zawodowego:
Klasa VII
-
Moje umiejętności – moje sukcesy.
-
Ja w moich oczach.
-
Moje portfolio i e-portfolio.
-
Czy i ja mogę być bohaterem?
-
Jakie wartości są dla mnie ważne?
-
Zawody wokół nas.
-
Marzenia do spełnienia.
-
Startujemy zawodowo:
-
Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy?
-
Praca jako wartość w życiu człowieka.
-
Szkoły zawodowe – szkołami pozytywnego wyboru.
-
W szkole czy poza szkołą? Gdzie się uczymy?
-
Co gwarantuje mi szkoła? Kwalifikacje i kompetencje.
-
Jak długo uczymy się?
-
Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy?
-
Kim chcę zostać w przyszłości?
Klasa VIII
-
Moje umiejętności – moje sukcesy. Zdolności i uzdolnienia.
-
Ja w oczach innych.
-
Temperament jak z bajki.
-
Moje portfolio i e-portfolio.
-
Ograniczenia czy możliwości?
-
Rozpoznaję swoje aspiracje.
-
W jakich zawodach wykorzystam wiedzę z …?
-
Rzemiosło – alternatywą dla młodych zawodowców.
-
Startujemy zawodowo
-
W roli głównej – wywiad z przedstawicielem zawodu.
-
Nowe zawody na rynku pracy.
-
Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców.
-
Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie.
-
Wolontariat – wstępem do kariery.
-
Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych.
-
Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda.
-
Wybieram zawód czy szkołę.
-
Jak długo uczymy się?
-
Jak wybrać szkołę?
-
Doradca zawodowy – kto to taki?
-
Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze szkoły i zawodu?