„Zielona Szkoła” – Wieliczka – Zakopane – Kraków 💚🏔️

22 kwietnia 2024 r. uczniowie klas 1-8 wraz z rodzicami i terapeutami szkolnymi wyruszyli na tzw. „Zieloną Szkołę” w celu odkrycia Małopolski i Podhala. Pięciodniową przygodę rozpoczęli od żywej lekcji historii w kopalni soli w Wieliczce, w której poprzez przejście zabytkową podziemną trasą poznali historię kopalni, a także skorzystali z leczniczych właściwości solnego mikroklimatu. Drugiego dnia uczestnicy wycieczki rozpoczęli zajęcia edukacyjne z elementami Integracji Sensorycznej od wyprawy w góry do Tatrzańskiego Parku Narodowego – Doliny Kościeliskiej. W towarzystwie przewodnika szkolni wędrowcy odkrywali piękno natury, a także poprzez szum potoku zwanego Kirową Wodą, zapach roślinności górskiej doświadczali stymulacji zmysłowej. Kolejnym punktem tego dnia do zrealizowania był spacer po Krupówkach, podczas którego dzieci zapoznały się z góralską architekturą, kulturą i historią, odkryli smaki Podhala i zakupili regionalne pamiątki. Dzień trzeci przyniósł w Centrum Edukacji Przyrodniczej w Zakopanem ciekawe doświadczenia i odkrycia. Uczniowie na różnego rodzaju wystawach interaktywnych dowiedzieli się dlaczego w Parku nie ma koszy, czemu nie wolno dokarmiać zwierząt oraz czy kornik jest wrogiem, czy sprzymierzeńcem. Ponadto potrenowali orientację na mapie i przećwiczyli rozpoznawanie odgłosów zwierząt. Następnie dzieci w Muzeum Oscypka w Zakopanem wzięły czynny udział w warsztatach kulinarnych, podczas których zobaczyli wszystkie etapy produkcji zgodnie z tradycyjną recepturą najpopularniejszego z góralskich serów, dowiedzieli się też skąd pasterze wzięli się pod Tatrami, co to jest kosor, ferula czy pucenie, a także pod czujnym okiem bacy, samodzielnie zrobili swój własny serek. Tego dnia odbyły się także wieczorne warsztaty muzyczne pt. „Folklor na wesoło”, podczas których dzieci spotkały się z kapelą góralską, która zadbała o dobrą zabawę – była nauka tańca zbójnickiego, śpiew, muzyka, a także konkursy z humorystycznie zaprezentowanego folkloru góralskiego. Dzieci poznały legendy, gawędy oraz z jakich elementów składa się strój górala i góralki. Kolejny dzień minął na kąpielach w basenach wypełnionych termalną, wysoko zmineralizowaną wodą, tzw. „Termach Podhalańskich”. Był to czas relaksu, odpoczynku, a przede wszystkim rehabilitacji, po którym wszyscy chętnie udali się linowo – terenową koleją na Gubałówkę.
Podczas wyjazdu nie zabrakło czasu na integrację, ćwiczenia komunikacji interpersonalnej oraz zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych czy Arteterapii prowadzonych przez szkolnych terapeutów. Ostatniego dnia edukacyjno – terapeutycznej przygody uczniowie uczestniczyli w kolejnej żywej lekcji historii, tym razem w Krakowie. Podczas której, poznali historię miasta, przywitali się z ziejącym ogniem, legendarnym smokiem wawelskim oraz spacerując po historycznym zespole miasta dotarli do bliskiej sercom milionów Polaków ulicy Franciszkańskiej, by spojrzeć w papieskie okno. Wyjazd dał możliwość uczniom wzajemnego poznania, integracji, wzbogacenia wiedzy oraz stworzył warunki do rozwijania uspołecznienia, pracy uczniów w grupach oraz przyuczenie do spełniania określonych ról w społeczeństwie, a także potrzeby aktywnej i praktycznej edukacji w terenie.

Komentowanie jest wyłączone.