Rok szkolny 2023/24
W bieżącym roku szkolnym w najmłodszej grupie wiekowej – Bączki – realizowane są zajęcia logorytmiczne. Logorytmika jest jedną z metod stymulowania rozwoju mowy. Jest rodzajem zajęć łączących rytmikę z terapią logopedyczną. Wyjątkowe korzyści przynosi ona w pracy z dziećmi ponieważ bazuje na naturalnej i prostej dla najmłodszych zabawie z rytmem. Szczególne znaczenie logorytmiki podkreśla się w rozwoju umiejętności językowo – komunikacyjnych u dzieci z deficytami językowymi. Zajęcia prowadzi Jolanta Słowińska.
Logorytmika – grupa sówki
Logorytmika
1×45 minut w tygodniu
Oddziały Przedszkolne (Bączki, Smerfy, Żaby, Sówki)
Logorytmika to metoda stosowana w interdyscyplinarnej logopedii, jest ona oparta na rytmie muzycznym oraz tekstach słownych, które połączone są z muzyką i ruchami całego ciała. Połączenie rytmiki i terapii logopedycznej daje szansę oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo ruchową oraz ruchową. Bazując na ćwiczeniach muzyczno-ruchowych wykorzystuje się ćwiczenia słowno-ruchowe, których podstawą jest rytm. To wyjątkowe połączenie pozwala uzyskać terapeutyczne działanie na wiele obszarów rozwojowych dziecka.
Cele zajęć:
- wykształcenie prawidłowej fonacji i artykulacji
- usprawnienie ruchomości narządów mowy i ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej
- kształcenie słuchu fonematycznego
- kształcenie pamięci muzycznej
- rozwijanie poczucia rytmu, tempa oraz metrum
- ćwiczenia koordynacji słuchowo- słowno- ruchowej
- usprawnianie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni poprzez reakcję ruchową na sygnały słowne, dźwięk, ciszę
- kształcenie umiejętności percypowania i odtwarzania ruchem tempa, rytmu, akcentacji i ekspresji w muzyce i w wypowiedzi słownej
- usprawnienie tzw. dużej motoryki w tym rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania ruchu
- rozwój intelektualny, rozwijanie takich cech charakteru jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność i poczucie odpowiedzialności
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
Przykładowe ćwiczenia logopedyczne:
– wdech przez nos, wydech ustami,
– unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu,
– wykonywanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
– wykonanie wdechu wymawiając „s” z jednakową głośnością,
– wykonanie wdechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej,
– wykonanie wdechu dmuchając na skrawek papieru (odchylenie papieru musi być cały czas jednakowe),
– wydmuchiwanie baniek mydlanych,
– dmuchanie przez słomkę umieszczoną w kubeczku z wodą,
– dmuchanie na papierowe kulki, piórka,
– nadmuchiwanie balonów
– „kląskanie” językiem o podniebienie twarde,
– dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej żuchwie,
– unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,
– wysuwanie języka na górną wargę,
– odklejanie chrupki od wałka dziąsłowego,
– głośne wymawianie głoski ,,a” z jednoczesnym unoszeniem języka do wałka dziąsłowego,
– kilkakrotne uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,
– wielokrotne wymawianie sylaby ,,da” z głoską ,,d” realizowaną dziąsłowo
– lizanie podniebienia przy otwartych ustach,
– wypychanie językiem policzków.
– szybkie zmienianie układu ust „uśmiech” -„ryjek”,
– utrzymywanie na wargach zwiniętych w „ryjek” kółeczka z cienkiego drucika, podczas wykonywania ćwiczeń manualnych (chodzi o odwrócenie uwago od wykonywanego ruchu warg, by ćwiczona czynność wykonywana była automatycznie),
– wykonywanie ruchów imitujących gwizdanie i cmokanie,
– zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie,
– próby wymowy poszczególnych bądź niektórych samogłosek na różnej tonacji,
– ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych ( muuu…, chał chał…, pi pi…, itp.),
– zabawa pt. „Wiosenny spacer” – dzieci poruszają się zgodnie z akompaniamentem do marszu, biegu, podskoków. W przerwie prowadzący rytmizuje słowo „wiosna” stosując różną dynamikę i tempo,
– zabawa pt. „Przyjście wiosny na łąkę”. Wiosna (prowadzący) wędruje między dziećmi, dotyka je różdżką i „zamienia” w owady. Rozdaje dzieciom znaczki z obrazkiem owada. Następnie zaprasza owady do lotu. Na zakończenie owady urządzają „koncert”.
– zabawa „Pszczoły.” Dzieci – pszczoły stoją w umówionych miejscach pod ścianami – tu są ule. W trakcie muzyki pszczoły wylatują z uli i latają w różne strony zbierając pyłek z kwiatów. Na przerwę w muzyce z głośnym brzęczeniem (zzzzzzz) wracają do ula. W ulu brzęczą bardzo cichutko (mmmm).
You must be logged in to post a comment.