Ruch należy do najbardziej naturalnych i charakterystycznych cech wczesnych faz rozwoju osobowego człowieka. W wychowaniu fizycznym chodzi, zatem o wspieranie, pielęgnowanie i zachowanie jego form naturalnych, a także takie kierowanie rozwojem cech motoryki, aby można było rozwijać i kształtować umiejętności ruchowe.
Okres przedszkolny i młodszy wiek szkolny stanowią bardzo dobrą bazę wyjściową i są dobrym okresem dla prawidłowego kształtowania cech somatycznych i motorycznych. Okres ten należy także do tej fazy rozwojowej, w której ruch i hartowanie organizmu mają znaczący wpływ na zwiększenie odporności na szkodliwy wpływ środowiska zewnętrznego. Cechy osobnicze kształtują się zgodnie z ustalonym prawem, w myśl, którego, ćwiczony i pobudzany narząd dokonali się, zwiększa się jego objętość, a jego możliwości pracy i działania podnoszą się i utrwalają. Zasadniczym, zatem bodźcem rozwojowym i naturalną formą działania jest spontaniczny, wszechstronnie rozumiany ruch .
Ciekawą i interesującą formą ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych, a zwłaszcza dla dzieci w wieku przedszkolnym są różnorodne gry i zabawy ruchowe, które służą jednocześnie, jako podstawowy środek do realizacji zadań wychowania fizycznego. Gry i zabawy są akceptowaną przez dzieci i atrakcyjną formą działania, gdyż charakteryzują się dużą różnorodnością, prostotą ruchów, dają swobodę. Dzieci mają możliwość wyboru rozwiązań i sprawdzenia się z rówieśnikami. Zabawy ruchowe są oparte na prostych formach ruchów motorycznych, takich jak: chód, bieg, skok, czworakowanie, pełzanie, rzucanie oraz na rywalizacji indywidualnej. Gry ruchowe są natomiast wyższą formą zabaw, w której udział biorą drużyny rywalizujące ze sobą o zwycięstwo.
W profilaktyce wad postawy zarówno zabawy jak i gry ruchowe stanowią niezbędny czynnik w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała, zatem w programach wychowania fizycznego powinny znaleźć właściwe sobie zastosowanie i miejsce .
Cel główny:
-
propagowanie zdrowego stylu życia i rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu.
Cele szczegółowe:
-
dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, grach i zabawach ruchowych,
-
dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała,
-
dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie,
-
dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
-
dziecko jest sprawne ruchowo,
-
dziecko poznaje zasady rywalizacji sportowej,
-
dziecko starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
-
dziecko poznaje możliwości swojego ciała,
-
dziecko słucha poleceń nauczyciela i właściwie reaguje,
-
dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
-
dziecko współdziała w grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej,
- nabywanie wiedzy i umiejętności społecznych,
- rozwijanie zainteresowań i zdolności,
- poszerzanie umiejętności społecznych,
- podnoszenie zdolności komunikacyjnych,
- poprawa tempa pracy i umiejętności koncentrowania się na zadaniu,
- budowanie pozytywnej samooceny i adekwatnego poczucia własnej wartości uczniów,
- doskonalenie zdolności wzrokowych i manualnych oraz ich integracji,
- wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci oraz dbanie o prawidłowe relacje z rówieśnikami, rozwijanie samoświadomości, integrowanie z grupą przedszkolną,
- nabywanie wiedzy i umiejętności przedszkolnych.
W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia prowadzi mgr Kostko Karolina.